Kompetencje pracowników podlegają zmianom. Ludzie poprzez pracę zawodową oraz inne aktywności rozwijają swoje umiejętności i poszerzają lub ugruntowują swoją wiedzę. Dla pracodawcy kompetencje są wskaźnikiem, który pozwala ocenić możliwość ludzi do realizacji celów firmy (powierzonych im zadań). Dlatego najczęściej po tę ocenę sięga się na etapie rekrutacji pracowników lub w przypadku dokonywania zmian struktury organizacyjnej, podczas której rozważany jest inny podział obowiązków oraz odpowiedzialności i decyzyjności na wybranych stanowiskach pracy.

Warto jednak pamiętać o tym, że ocena kompetencji pracowników przydatna jest również, gdy chcemy:

  • określić potencjał kadrowy w firmie
  • rozpoznać potrzeby szkoleniowe
  • planować rozwój pracowników (w tym różne formy edukacyjne)
  • planować ścieżki kariery
  • tworzyć rezerwy kadrowe

 

Do badania i rozwoju potencjału pracowników wykorzystujemy dwie metody Assessment Center (ośrodek oceny) i Development Center (ośrodek rozwoju)